آمازون در این سال اخیر تعداد کمتری از کارکنان کریسمس را استخدام کرده است که می تواند نشانه ای از اتوماسیون در حال رشد در صنعت خرده فروشی است.

در دو سال گذشته، آمازون ۱۲۰،۰۰۰ کارمند موقت اضافی برای مقابله با عجله کریسمس به ارمغان آورده است. این سال، این تعداد به ۱۰۰۰۰۰ کاهش یافته است.

در حالی که به سختی می توان گفت که پیش بینی های آخرالزمان روبات ها، ما را شگفت زده می کند، به نظر می رسد شروع کاهش نیاز به کارگران انسانی است.

معاون تحلیلگر سایتی به CNBC گفت:”ما شاهد یک شتاب در استفاده از روبات ها در مراکز تحقق آنها بوده ایم و این کار را با کارگران کمتر و کمتر که در طول تعطیلات استخدام می شوند، مطابقت می دهند.”

سال ۲۰۱۸ سال اول را در رکورد ثبت می کند آمازون کارگران کریسمس کمتری را نسبت به گذشته انجام می دهد.

در سال ۲۰۱۲، آمازون Kiva Systems را برای ۷۷۵ میلیون دلار خریداری کرد. شرکت روباتیک مسئول روباتهای نارنجی آمازون از اواخر سال ۲۰۱۴ در انبارهای خود استفاده کرده است. این دستیاران ربات یک ساعت یا بیشتر را کاهش داد و کارگران انسانی را برای مرتب کردن، جمع آوری، بسته شدن و تحویل کشتی به حدود ۱۵ دقیقه زمان بردند.

Deutsche بانک پیش بینی کرد که استفاده از روبات های Kiva موجب صرفه جویی در آمازون حدود ۲٫۵ میلیارد دلار خواهد شد. با این حال، هنگامی که هزینه های تنظیم اولیه را حساب کردید، این پس انداز ها به حدود ۸۸۰ میلیون دلار کاهش یافت.

این پس اندازها ممکن است در ماه گذشته به تصمیم آمازون کمک کرد تا حداقل دستمزد خود را تا ۱۵ دلار در هر ساعت برای همه کارکنان ایالات متحده افزایش دهد. این حدود ۲۵۰۰۰۰ کارمند تمام وقت و ۱۰۰ هزار کارگر فصلی با پول بیشتری در جیب خود برای فصل تعطیلات است.

آمازون انکار می کند که اتوماسیون، رشد شغل “خالص” را از بین می برد. موضع آنها عموما با گزارش PwC در ماه ژوئیه مطابقت دارد که نشان می دهد مشاغل ایجاد شده توسط AI از آنهایی که آن را از بین می برد تعادل می گیرد.

Euan Cameron، رهبر AI انگلستان در PwC، گفت:

“مردم به وضوح در مورد تاثیر AI در شغل نگران هستند، و کسب و کار و دولت باید به این نگرانی ها توجه کنند.  تحقیقات ما نشان می دهد که در آن بزرگترین اثرات خواهد بود و کدام مناطق بیشتر آسیب پذیر است، به طوری که شرکت ها و دولت می توانند چگونگی کمک به مردم را برای توسعه مهارت هایی که آنها را برای آینده آماده می کند، برنامه ریزی کنند. “

در تحقیق PwC، آنها تولید را به عنوان بزرگترین بازنده در رشد شغل معرفی کردند.


یکی از نگرانی های اصلی این است که شغلی با مهارت های کم کاران نابود خواهد شد و جایگزین شغلی با مهارت های بسیار ماهر خواهد شد. برای آماده سازی نیروی کار برای آینده لازم است که ابتکارات بازاریابی تودهای انجام شود.

جان هاوکورث، اقتصاددان ارشد در PwC، اظهار داشت:
“به عنوان وسیله نقلیه بدون راننده در سراسر اقتصاد رونق می یابد و کارخانه ها و انبارها به طور فزاینده ای خودکار می شوند، بخش های تولید و حمل و نقل و ذخیره سازی می توانند کاهش اشتغال را ببینند.”

با استعداد AI در حال حاضر در عرضه کوتاه مدت، تقاضای روزافزونی از چنین نقشهای بسیار ماهر بدون نیروی کار برای پر کردن آن، رشد بسیار زیادی را تحمل می کند و بسیاری از کارها را کاملا از کار می اندازد.