شهرهای هوشمند دیگر موج آینده نیستند. آنها در حال حاضر در حال حاضر و به سرعت در حال رشد به عنوان اینترنت اشیاء (IoT) گسترش و تاثیر خدمات شهری در سراسر جهان است.

پیش بینی می شود صنعت شهر هوشمند تا سال ۲۰۲۰ یک بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری باشد که ۶۰۰ شهر در سراسر جهان دارد. انتظار می رود این شهرها تا سال ۲۰۲۵ ۶۰٪ تولید ناخالص داخلی جهان را تولید کنند، طبق تحقیقات مک کینزی، که قبلا در TechRepublic منتشر شده است.

در حالی که تعاریف بسیاری از شهر هوشمند وجود دارد، به طور کلی، یک شهر هوشمند از سنسورهای IoT، actuators و فناوری برای اتصال اجزاء در سراسر شهر استفاده می کند و بر هر لایه ای از یک شهر، از زیر خیابان ها، به هوا که شهروندان نفس کشیدن. داده های مربوط به تمام بخش ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و الگوها از داده های جمع آوری شده بدست می آیند.

۱- انرژی هوشمند 

هر دو ساختمان مسکونی و تجاری در شهرهای هوشمند کارآمدتر هستند، با استفاده از انرژی کمتری، انرژی مورد استفاده تجزیه و تحلیل شده و داده ها جمع آوری می شوند. شبکه های هوشمند بخشی از توسعه یک شهر هوشمند هستند و خیابان های هوشمند یک نقطه ورود آسان برای بسیاری از شهرهای هستند چرا که چراغ های LED صرفه جویی در هزینه و پرداخت هزینه خود را در چند سال، همانطور که قبلا توسط TechRepublic گزارش شده است.

نورپردازی در همه جا مورد استفاده قرار میگیرد – در همه جا مردم کار، مسافرت، خرید، صرف غذا و استراحت می کنند. ارتباطات دیجیتال و نورپردازی LED با صرفه جویی در انرژی، انقلابی در زیربناهای روشنایی شهری در حال تغییر است، آنها را به مسیرهای اطلاعاتی با ظرفیت جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات تبدیل می کنند.

مصرف انرژی به طور کلی بخشی از شهر هوشمند است. “بسیاری ممکن است این را در حال حاضر با نصب متر هوشمند در خانه خود تجربه کرده اند اما با افزایش سیستم های برق خورشیدی در خانه و وسایل نقلیه الکتریکی، فن آوری سخت افزار و نرم افزار به امکان مدیریت بهتر شبکه، بهینه سازی تولید برق از طریق مختلف منابع و تولید انرژی توزیع شده است.علاوه بر این، ساختمان هایی که میزان مصرف انرژی خود را به طور قابل توجهی کنترل می کنند و این داده ها را برای خدمات رسانی گزارش می دهند می توانند هزینه های خود را کاهش دهند.این امر در نهایت منجر به آلودگی پایین و کارایی بسیار بیشتر خواهد شد، زیرا شهرها بیشتر شهری می شوند.

و همچنین شبکه های هوشمند و متر هوشمند وجود دارد. “راه حل های شبکه های هوشمند نقش مهمی در توسعه شهر های هوشمند ایفا می کنند. از برنامه های انرژی پیش پرداخت شده تا زیرساخت های اندازه گیری پیشرفته، راه حل های متعددی برای افزایش خدمات انرژی وجود دارد. با استفاده از شبکه هوشمند، می توانید تشخیص وقفه، سرعت ضبط داده ها، ادامه دادن مایک زتو، مدیر کل و مدیر اجرایی AT & T Smart Cities، گفت: “بازیابی فاجعه، عملیات سرویس های زمین و تکنیک های مدرنیزه کردن کلی شبکه است.”

۲- حمل و نقل هوشمند

یک شهر هوشمند از حمل و نقل چند منظوره، چراغ های هوشمند هوشمند و پارکینگ هوشمند پشتیبانی می کند.

سانجی خاتری، مدیر بازاریابی محصول و خدمات IoT برای جاسپر گفت: “یکی از زمینه های کلیدی که ما فعالیت های زیادی را دیده ایم، مربوط به تحرک است. همه چیز در اطراف حمل و نقل، نظارت بر ترافیک، پارکینگ.” “اینها مناطقی هستند که شهرها بازده بسیار سریع سرمایه گذاری را می بینند. این نه تنها به کاهش هزینه های پارکینگ نظارت و اطمینان از اینکه آنها جریمه را جمع آوری می کنند، بلکه باعث کاهش تراکم می شود.”

با ساختن پارکینگ دقیق تر، مردم زمان کمتری به دنبال نقاط پارکینگ و گرد کردن بلوک های شهر می اندازند. خاتوری گفت: چراغ های هوشمند هوشمند دوربین هایی دارند که جریان ترافیک را نظارت می کنند تا در سیگنال های ترافیکی منعکس شوند.

حتی اتوبوس های شهر در حال اتصال هستند، به طوری که مردم اطلاعات زمان واقعی در هنگام اتوبوس به ایستگاه اتوبوس می رسند. خاتوری گفت، در استرالیا، چراغ های ترافیکی براساس برنامه های اتوبوس ها به ترتیب اولویت بندی می شوند تا ترافیک آزادانه در طول ساعت های عجله جریان یابد.

چندی گفت: “استفاده از سنسورها برای جمع آوری اطلاعات مربوط به حرکت افراد، انواع وسایل نقلیه و دوچرخه ها است. شهر هوشمند این است که تا حد زیادی ترافیک وسیله نقلیه را کاهش می دهد و به افراد و کالاها اجازه می دهد به راحتی از طریق وسایل مختلف حرکت کنند. یک نمونه از این و دستاورد حمل و نقل خودروهای خودمختار، یک نمونه اولیه از موفقیت یک شهر هوشمند است، زیرا این امر می تواند مرگ و میر ناشی از وسایل نقلیه را کاهش دهد. همه این تلاش ها باعث کاهش آلودگی و زمان گیر شدن در ترافیک می شود که باعث می شود جمعیت سالم تر “

۳- داده هوشمند 

مقدار داده های عظیم جمع آوری شده توسط یک شهر هوشمند باید به سرعت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا مفید باشد. پورت های داده باز، یکی از گزینه هایی هستند که بعضی از شهرها برای انتشار داده های شهر آنلاین در اینترنت انتخاب کرده اند، به طوری که هر کسی بتواند به آن دسترسی پیدا کند و از تحلیل های پیش بینی شده برای ارزیابی الگوهای آینده استفاده کند. شرکت هایی مانند CommunityLogiq با شهرها همکاری می کنند تا به تجزیه و تحلیل داده ها کمک کنند، و آنها در برنامه راه اندازی مجدد (STiR) برای شهر سانفرانسیسکو هستند.

“گسترش فناوری و گسترش سیاست های باز اطلاعات در مورد رها کردن یک موتور رشد اقتصادی برای نوآوری شهری است که ما هرگز آنرا دیده ایم. ما از تجزیه و تحلیل داده هایی که در سالن شهر وجود دارد، برای تولید اطلاعات جدید از حسگر هایی که مستقر هستند جان گوردون، افسر ارشد دیجیتال در جریان، توسط GE، گفت: “همه در سراسر شهرستانها برای استفاده توسط ادارات متعدد و مردم برای استفاده های متعدد.”

حتی داده های جمع آوری شده توسط چراغ های خیابانی می تواند برای شهروندان سودمند باشد. “پنهان در حجم های نمایشی از داده های جمع آوری شده از سیستم های نور متصل شده و دیگر دستگاه های IoT، بینش ارزشمند و اطلاعاتی در مورد چگونگی ارتباط شهروندان با شهرها است. به عنوان مثال، اطلاعات ترافیکی که توسط خیابان ها گرفته شده است می توانند یک مکان اصلی برای یک رستوران جدید در منطقه محصور شده Seitinger گفت: تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده کمک می کند تا شهرستانها فیلتر کردن و ترجمه داده ها به اطلاعات مربوطه و عملی که باعث می شود زندگی شهری بهتر، آسان تر و مولد تر باشد.

۴- زیرساخت هوشمند
شهرها قادر به برنامه ریزی بهتر با توانایی شهر هوشمند برای تجزیه و تحلیل داده های بزرگی خواهند بود. این امر به نگهداری فعالانه و برنامه ریزی بهتر برای تقاضای آینده امکان می دهد. چندی گفت که توانایی آزمایش محتوای سرب در آب در زمان واقعی زمانی که داده ها نشان می دهد که مشکل در حال ظهور است می تواند مانع از مسائل بهداشت عمومی شود.

داشتن زیرساخت هوشمندانه به این معنی است که یک شهر می تواند با فناوری های دیگر حرکت کند و از داده های جمع آوری شده برای تغییر معنی دار در برنامه های آینده شهر استفاده کند.

۵- حرکت هوشمند
“حرکت به تکنولوژی و اطلاعاتی که در سراسر تکنولوژی حرکت می کند اشاره می کند. توانایی یکپارچگی حرکت در داخل و خارج از بسیاری از سیستم های مختلف شهری و خصوصی ضروری است اگر ما قصد داریم که شهر های هوشمند را تحقق بخشیم. پروژه ای است که به پایان رسیده است. فناوری نیاز به هماهنگی دارد و انتظارات را صرف نظر از اینکه چه کسی ساخته شده یا زمانی که ساخته شده است، انجام می دهد. همچنین داده ها باید بدون محدودیت در بین سیستم ها، با توجه به مالکیت معنوی، امنیت تام بلوتیت، مدیر مهندسین اصلی، UL، گفت: سیاست های عمومی و تکنولوژی قانونی باید وضعیت هنر باشند.

۶- دستگاه های هوشمند IoT
و در نهایت، یکی از اجزای کلیدی که همه چیز را در یک شهر هوشمند مرتبط می کند، دستگاه های IoT است.

 چه بخواهیم و چه نخواهیم اطلاعات حسگر Fusing در زندگی روزمره ما و هماهنگی آن با شبکه های اجتماعی سوم شخص، با همدیگر همدیگر را با یکدیگر ترکیب می کنند، در حالی که رهبران شهر را به چنگ می اندازند کارل پیوا، معاون رئیس جمهور برنامه های استراتژیک در TM Forum گفت: با چالش های جدی حفظ حریم خصوصی و امنیت.

اسکات آلن، CMO فن آوری های FreeWave گفت: سنسورها در یک شهر هوشمند ضروری هستند. آلن گفت که یک شهر هوشمند “طیف گسترده ای از دستگاه های گزارش دهی مانند سنسورها، دستگاه های دید و دیگر نقاط نهایی که داده هایی را ایجاد می کنند که کار شهر هوشمندانه ای را ایجاد می کنند.”

بلوتیت گفت: “در یک شهر هوشمند، اطلاعات به طور فزاینده ای مستقیما از حسگرهای هدفمند مستقر شده یا به طور غیرمستقیم از حسگرهای مستقر شده برای یک هدف دیگر بدست می آید، اما اطلاعات جمع آوری شده را به اشتراک می گذارند و با استفاده از این اطلاعات، سیستم های شهر پیچیده را می توان در حقیقت مدیریت کرد. زمان و با ادغام کافی برای به حداقل رساندن عواقب ناخواسته. همانطور که وابستگی به سنسور ها رشد می کند، نیاز به اعتماد و سیستم هایی که متصل می شوند، قادر به تحمل شکست های اجتناب ناپذیر خواهد بود. “

چراغ قوه ها بخش دیگری از IoT هستند و یکی از مشکلات شهر هوشمند مقدار زیادی اطلاعات است. اطلاعات بیش از حد می تواند غرق شود. بلوتیت گفت: اطلاعات دریافت شده در زمانی که یکی از آنها قادر به استفاده از آن نیست، اساسا سر و صدایی است.

“در حالیکه شهرها از میلیون ها تا میلیاردها و سپس تریلیون دستگاه از اطلاعات قابل استفاده و به طور بالقوه غیر قابل استفاده انتقال می یابند، کارایی و ظرفیت پهنای باند می تواند به چالش کشیده شود. اطلاع رسانی مختصری که نیاز کاربر را می توان در اطراف آن انجام داد، این است که آیا محل مترو ایستگاه یا سرویس، راحتی را بدون اتصال برخی از پهنای باند شبکه های داده های حامل فراهم می کند. شاید این به نفع کاهش شمار نشانه ها و به همین ترتیب اختلال بصری که در خیابان های شهر ما ایجاد می شود، داشته باشد. ” گفت:

هر یک از این تکنولوژی ها با هم کار می کنند تا یک شهر هوشمند را حتی دقیق تر کنند. با افزایش جمعیت جهان و افزایش جمعیت مردم به مناطق شهری، نیاز به شهرهای هوشمند افزایش می یابد تا از منابع موجود به بهترین نحو استفاده شود.

مرجع: https://www.techrepublic.com و https://www.forbes.com