تعریف شهرهای هوشمند
شهرسازی  در تاریخ جهان
قبل از صحبت گردن  از آینده، ابتدا باید به یاد داشته باشید که به عقب برگردیم. داستان های انسانی و شهرنشینی عمیقا در هم آمیخته اند. همانطور که homo sapiens از جمعیت های شکننده جمع کننده های شکارچی که در سراسر دنیا زندگی می کنند به جوامع عظیم که در انبوهی از فولاد بسته بندی شده اند، از افزایش جمعیت امید به زندگی، دسترسی بهتر به دانش و افزایش ارتباطات جهانی دیده می شود. شهرستانها مرکز حوزه توسعه تکنولوژیک بوده است. آنها تلاش های بزرگی را برای درمان بیماری های اصلی زندگی انسان – از معابد در اور و مزارع تراشیده در ماچو پیکو تا مراکز انکولوژی در هوستون، تگزاس به شورای حقوق بشر در ژنو سوئیس برگزار کرده اند.

گونه ما به نفع زندگی شهری شناخته شده است. ما مهاجرت ما را از زمین های بی حد و حصر روستایی و به جعبه های فلزی مرتب مرتب کرده ایم که هزاران پا به آسمان می رسند. بانک جهانی گزارش می دهد که در سال ۲۰۱۷، ۵۴ درصد جمعیت جهان شهری هستند. این بیش از چهار میلیارد نفر است! در “کشورهای توسعه یافته” که در مرکز اقتصاد جهانی قرار دارند، این تعداد بسیار بالاتر است (میانگین آمریکای شمالی ۸۲ درصد است). در حال حاضر در حال حاضر بیش از ۱٫۳ میلیون نفر در هر هفته به شهرها منتقل می شوند، سازمان ملل گزارش می دهد که درصد جهانی انسان ها در مناطق شهری تا سال ۲۰۵۰ ۶۸ درصد یا ۶٫۳ میلیارد نفر خواهد بود.


هیچ مخفی نیست که تبدیل ما به جوامع تکنولوژیکی بسیار شهری به یک مشکل عظیم و غیرقابل تحمل تبدیل شده است. با وجود انباشت اکثر استعدادهای جهانی و فعالیت اقتصادی در خوشه های جغرافیایی بسیار متصل، فعالیت های ما با چالش های بیشتری روبرو است.

افزایش سریع جمعیت شهری، فشارهای استثنایی بر زیرساخت های جهانی ما قرار داده است. شهرهای مدرن عمدتا در شبکه های تکنولوژی اجرا می شوند که یک بار یا دو بار از دنیای طبیعی حذف می شوند و به هزینه های سرمایه ای زیادی مانند برق و ارتباطات اینترنتی نیاز دارند.

رهبران شهرداری، به عنوان مثال، مقامات حمل و نقل و آب، سیستم های موروثی خود را بر روی فرمان رانندگی اداره می کنند. آنها در حال تخصیص بودجه محدود به مبارزه با آتش سوزی هستند، زمانی که آنها می توانند پیشرفت های تکراری را در جهت اصلاح کلی ساختاری انجام دهند. این سیستم های میراث توجه ما به حل مسئله را ضروری می دانند. مسکن تبدیل شده است بیش از حد گران است. شبکه های برق ما قدیمی هستند. آنها همیشه در معرض خطر انقباض ظاهرا غیر قابل کنترل و به طور بالقوه فاجعه آمیز هستند – مانند پالس الکترومغناطیسی ناشی از تابش خورشید.

انتشار گازهای گلخانه ای و دیگر چالش های زیست محیطی ناشی از وابستگی مخرب ما به منابع آلوده کننده انرژی، قبلا ایجاد یک طبقه از پناهندگان آب و هوایی را آغاز کرده اند. این پناهندگان به نوبه خود توسط شهرهای بزرگ جذب شده اند، افزایش تقاضا برای برق و ایجاد فشار بیشتری در سیستم های زیست محیطی و شهری ما در یک حلقه بی پایان از جابجایی.

میزبان مشکلات که شهروندان مدرن روبرو هستند، موجب ایجاد یک چارچوب روان شناختی جدید برای راه حل ها شده است؛ یک سیستم که از طریق آن محیط ساخته شده، برای پاسخگویی به نیازهای ما در محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی از نظر وظیفه سازگار است. این چارچوب “شهر هوشمند” است. این کلاس جدید رویکردها و فن آوری ها، زمینه ای برای حیاتی برای شهرها و جهان ما فراهم می کند.

بنابراین یک “شهر هوشمند” چیست؟
شورای شهرهای هوشمند، شهر هوشمند را به عنوان “یکی از فن آوری های دیجیتالی تعبیه شده در تمام توابع شهر تعریف می کند.” در حالی که آسان برای هضم، این تعریف کامل نیست؛ فناوری تنها یکی از ابزارهایی است که از طریق آن شهرت های هوشمندانه ای را ایجاد می کنیم و این به معنای آن نیست. پس پس یک شهر هوشمند چیست؟ چه چیزی باعث می شود که واقعا “هوشمند” باشد؟

هدف از شهر هوشمند، پایداری-محیطی، اقتصادی و فرهنگی است. توضیحات مورد علاقه خود را از پایداری تعریف جدیدی ظاهر می شود: شهرهای هوشمند “پیشرفت های [شهری] هستند که به نیازهای حال حاضر برسند بدون اینکه به توانایی نسل های آینده برسند نیاز دارد.”

شهر هوشمند به عنوان یک بدن
اگر شهر هوشمند یک بدن انسان بود، فناوری سیستم عصبی آن بود، اطلاعات را در اختیار داشت و به نیازهای فعلی ما واکنش نشان داد، در حالی که ما منابع مالی فیزیکی و فکری بلندمدتمان را تغییر دادیم. سیستم عصبی شهر هوشمند نیاز به ورودی های حسی دارد. IOT چشمان، بینی و گوشهای شهر را تشکیل می دهد در حالی که فیبرهای عصبی آن از ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) تشکیل شده است.

به دنبال استعاره فیزیکی، شهر هوشمند قادر به کار با سیستم های زیربنایی مانند حسگرها و شبکه های ارتباطی نخواهد بود؛ به یک منبع تغذیه نیاز دارد که از بدن عبور می کند. این منبع تغذیه، داده است: خونریزی از شهرها. گرچه خون و نورونها از لحاظ عملکردی مهم هستند، اما آنچه که واقعا شهرهای هوشمند را از هم جدا می کند، “ذهن” آنهاست – میلیون ها شهروند مشارکت کننده که به وسیله تکنولوژی توانمند هستند تا زندگی بیشتری انجام دهند.

در حالی که برخی از این فرایندها در حال حاضر در شهرها وجود دارد، برای اولین بار در تاریخ، رهبران خواستار تکنولوژی برای نفوذ هر لایه از شهرت ما هستند. به زودی ما فن آوری هایی را که در اختیار ما قرار می دهیم، از قبیل فای عمومی و مدیریت زباله به رای گیری اینترنتی و مسیریابی خودکار ترافیک خواهیم برد.

به عنوان حسگرها همه جا جمع می شوند و اطلاعات بیشتری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند، مقامات منتخب درک دقیقی از نیازهای شهر به دست می آورند. آنها قادر به همکاری با شهروندان مشارکتی در طراحی مداخلات اجتماعی و فیزیکی خواهند بود که با نیازهای هر فرد بهتر می شوند. علاوه بر این، مدیران و تکنولوژیست ها می توانند سیستم های پاسخگو را طراحی کنند که به طور خودکار به نیازهای خاص شهروندان بدون نظارت مستمر، کاهش هزینه ها و خطاهای انسانی برسد. همانطور که نیازهای شهر طی ساعت ها، سال ها و نسل ها تغییر می کند، شهر مانند یک ارگانیسم هوشمند شروع به پاسخ می کند. این زیرساختار مدولار خود را به صورت پویا تنظیم می کند، دقیقا همان چیزی را که ما بدون صرفه جویی در منابع نیاز داریم فراهم می کنیم.

در حالی که بعضی ها نگران هستند که همه این صحبت ها در مورد فن آوری، داده ها و اتوماسیون به این معنی است که ما به سمت شیوه های برنامهریزی هدایت می شویم، این هدف یک شهر هوشمندانه به اجرا درآمد نیست. هدف این است که به تجزیه و تحلیل و پاسخ دادن به یکپارچه به مشکلات که زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهد برای ایجاد حالت های بهتر از وجود برای همه شهروندان که این بدان معنی است که آنها شادتر و سالم و یا بیشتر متصل، فعال، خلاق و آگاه است.

نکته ی کلیدی این است که شهر می تواند هوشمندانه پاسخ دهد و با نیازهای متغیر سازگار شود، بنابراین معیار دقیق که “بهتر” را تشکیل می دهد، انعطاف پذیر باقی خواهد ماند. شهرهای هوشمند برای افراد بیشتری امکان می دهد که مزایای پرطرفدار زندگی با تراکم بالا را بدون مشکل طراحی طراحی بد و یا غافلگیر کنند. هدف آنها این است که شهرهای را برای انسانها جذابتر کرده و تکنولوژی را برای انجام این کار استفاده کنند.

دنباله شهرهای هوشمند – با نگاه رو به جلو 
سری شهرهای هوشمند، درک جامع از شهرهای هوشمند را در سطوح مختلف جزئیات ارائه می کنند. ما از موضوعاتی بزرگتر و بزرگتر خواهیم بود تا یادگیری سطح بالا و تجزیه و تحلیل دقیق در سراسر جنبش شهر هوشمند را در حالی که به اشتراک گذاشتن داستان پروژه های دنیای واقعی و نحوه موفقیت آنها و شکست انجام شود، ترکیب کنیم. تکنولوژیست های شهری مورد علاقه می توانند از فناوری های غواصی عمیق لذت ببرند، در حالی که مرورگرهای کنجکاو می توانند نمای کلی نور در مورد الگوهای کلی در صنعت اسکن کنند.

این اولین پست به عنوان مقدمه ای برای شهرهای هوشمند و نمایندگی تنفس زنده سری Smart City در نظر گرفته شده است، به خوانندگان علاقمند می دهد تا با دیدگاه سطح بالا از مفاهیم شهر هوشمند ارتباط برقرار کنند و از طریق موضوعاتی مورد علاقه را دنبال کنند. با گذشت زمان، از طریق IoT برای پست های موجود پیش برویم و یک وب مقالات در مورد مفاهیم مرتبط مانند پارکینگ هوشمند ایجاد کنیم. ما همچنین متخصصان را در زمینه های مختلف دعوت خواهیم کرد تا بینش خود را با شما به اشتراک بگذارند.

این بر خلاف راه شهری هوشمند، تلفیق و سازگار با نظرات متفاوتی است، این مجموعه دسترسی به طیف وسیعی از نظرات را فراهم می آورد که خوانندگان را به دیدگاه آموزش دیده از مزایا و معایب ساختن شهرهای ما دقت می دهد.

Wireless City in Isometric View

پس به طور خلاصه 

اصطلاح “شهر هوشمند” معموال تصاویری از منظر شهر های مدرن مدرن با اتومبیل های خود رانندگی، خیابان های بی نظیر و حمل و نقل صاف و خاموش را به تصویر می کشد. اگرچه ممکن است برخی از شهرهای جدیدتر که در سرتاسر جهان ظاهر می شوند، درست باشد، اما برخی از بزرگترین تغییرات در واقع می توانند در مکان هایی قرار بگیرند که طی دهه ها از زندگی ما بوده است.

تکنولوژی که باعث می شود شهرها واقعا هوشمند باشند حتی تغییری در نحوه نگاه آنها نمی بینند، به همین دلیل ما نمی خواهیم به زودی در شهر بزرگ شهر نئون Blade-Runner زندگی کنیم. همانطور که همیشه، هوشمندانه ترین فن آوری ها آنهایی نیستند که بلافاصله آشکار می شوند، اما کسانی که بی سر و صدا در مورد ساخت زندگی آسان تر می شوند.

در اینجا چند نوآوری وجود دارد که در حال حاضر بعضی از شهرها را به گونهای هوشمندانه تر و به نوبه خود بهبود می بخشد.

  1. کارایی انرژی
    راه حل های هوشمندانه انرژی در خانواده ها نسبتا رایج است، با استفاده از متر در دسترس است که به شما اجازه می دهد تا انرژی خود را بهینه سازی کنید. این به این معنی است که شما می توانید مقدار مورد نظرتان را کاهش دهید، بلکه به محیط زیست نیز کمک می کند، زیرا قدرت کمتری نیاز است.

همان رویکرد را می توان در مقیاس گسترده ای از شهرها یافت. در حال حاضر، با تمام دستگاه های متصل در دسترس، ممکن است جمع آوری تجزیه و تحلیل و تشخیص اینکه در آن پس انداز می تواند ساخته شود. فناوری وجود دارد که آیا این چراغهای خیابانی اتوماتیک است که تنها زمانی لازم است یا پانل های خورشیدی را بر روی ساختمان های قدیمی نصب می کند تا به کاهش مصرف انرژی کمک کند، و داده های بزرگ می توانند به پتانسیل واقعی تکنولوژی دست یابند. 

۲- پارکینگ دیجیتال
با افزایش جمعیت و شمار افرادی که در شهرها زندگی می کنند، پارکینگ بیشتر به یک موضوع تبدیل می شود. پس از همه، هنگامی که ساختمان ها را احاطه کرده اند، جاده ها بزرگتر می شوند. با این حال، راه حل های نوآورانه برای هر دو شهر و شهروندان وجود دارد که می توانند راه هایی را که ما در شهرها پارک می کنند انقلابی کنیم.

با استفاده از EasyPark به عنوان مثال، برای شهروندان برنامه باعث می شود که کل تجربه پارکینگ آسان تر شود، از پیدا کردن یک نقطه برای پرداخت آن. این به نظر ساده بر روی سطح است، اما در زیر کاپوت آن بسیار فنی است. این برنامه مقدار زیادی اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند تا بتواند پیش بینی کند که پارک کردن آن آسان تر خواهد بود، بر اساس سال ها ارزش اطلاعات. سپس با استفاده از تلفن خود، بدون نیاز به پیدا کردن یک دستگاه بلیط یا نگرانی در مورد محدودیت های زمانی، به شما پرداخت می شود، زیرا شما می توانید به راحتی اقامت خود را گسترش دهید.

از دیدگاه شهر، داشبورد پارکینگ به مدیران شهرستان و کسانی که با زیرساخت ها و تحرکات کار می کنند، اجازه می دهد تا الگوهای پارکینگ را در طول زمان، زندگی را برای ساکنان راحت تر و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که توسط افراد مورد نظر صرف می شود، پارکینگ بیشتر دیجیتال چشم انداز پارکینگ در شهر است، بیشتر اطلاعاتی که داشبورد می دهد. اگر یک شهر در یک اکوسیستم پارکینگ کاملا دیجیتال شده سرمایه گذاری کند، داشبورد پارکینگ میتواند مقادیر زیادی داده را نمایش دهد که میتواند در طول زمان به نفع شهر و ساکنین باشد.

Yellow cab is rushing trough the city in the sunset time. Manhattan, New York City, US.

۳-امنیت هوشمند 

تقریبا هر گوشی هوشمند مدرن دارای یک دوربین است که توانایی ضبط تصاویر با کیفیت بالا حتی در شرایط روشنایی را نیز دارد. در حال حاضر صنعت نظارت شروع به استفاده از این فن آوری در دوربین های دوربین مدار بسته، و همچنین اجرای ردیابی و پیشرفته تکنولوژی تشخیص صدا.

قبل از شروع به نگرانی در مورد تماشا و گوش دادن به هر ثانیه از روز، آن را در مورد این جنبه نیست. بیشتر این فناوری هوشمند، امکان جایگزینی تکنولوژی های موجود را فراهم می کند، بنابراین کیفیت تصویر و صدا را می توان در صورت وقوع جرم تحلیل کرد، به این معنی که بیشتر احتمال دارد به پیگرد قانونی برسد. پس از همه، اگر تصویر مشخص نیست، مجرمان به راحتی نمیتوانند شناسایی شوند.

علاوه بر این، پیشرفت های تکنولوژی نیز باعث می شود که دوربین ها الگوهای رفتاری را تشخیص دهند. باز هم این نتیجه گیری از تجزیه و تحلیل و اجرای داده های بزرگ است. این امر می تواند به مقامات پاسخ دهد تا وضعیت بالقوه پیش از آن که بدتر شود. وقتی که موقعیت ها می توانند مانع شوند، به جای پاسخ دادن به این واقعیت، برای هر شهروند شهر بهتر است.

اینها فقط چند نمونه از چگونگی پیشرفت فن آوری و قابلیت های اطراف تجزیه و تحلیل می تواند به بهبود زندگی شهری کمک کند، هر کجا که شما در جهان حضور داشته باشید. واقعیت این است که اکثر مردم به یک شهر ساخته شده به طور خاص به هوشمندانه حرکت نخواهند کرد، اما در مکان هایی که قبلا می دانیم و دوست داریم زندگی می کنند. فناوری هوشمند، شهرها را در همه جا قابل زندگی تر می کند و این ازدواج های قدیمی و جدید اغلب جایی است که انقلاب واقعی تکنولوژیکی اتفاق می افتد.

مراجع:

https://www.easyparkpartners.com و https://www.iotforall.com