دولت چین از ماشین های متصل به هم استفاده می کند تا از شهروندان محافظت کند.

گزارش آسوشیتد پرس نشان داد که بیش از ۲۰۰ خودروساز، از جمله تسلا، فولکس واگن، BMW، دایملر، فورد، جنرال موتورز، نیسان و میتسوبیشی، داده های زنده را به مقامات چینی ارائه می دهند. خودروسازان ادعا می کنند که با قوانین ملی مطابقت دارند. مقامات چینی از جمع آوری داده ها انکار نمی کنند اما می گویند این برای اهداف تحلیلی برای بهبود شرایطی مانند امنیت عمومی و برنامه ریزی زیرساخت است.

منتقدان می گویند که جمع آوری داده ها از آنچه ضروری است فراتر می رود. دیگر بازارهای عمده مانند ایالات متحده، اروپا و ژاپن اطلاعات را به میزان زیادی جمع آوری نمی کنند. یک تأسیسات اختصاصی به نام “مرکز داده جمع آوری، نظارت و تحقیقات عمومی برق شانگهای الکتریکی” دارای نمایشگر پر از نقاط در حال حرکت در خیابان های شانگهای است. هر نقطه را می توان برای اطلاعات دقیق در مورد وسیله نقلیه به شارژ باتری باقی مانده کلیک کنید. 

چنین داده هایی می توانند در رابطه با نظارت پلیس مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، برای اجتناب از تعقیب طولانی و خطرناک، به عنوان مثال یک وسیله نقلیه پلیس می تواند ماشین مشکوک را هنگامی که باتری کم است، وارد کند – اگر چه پیش بینی نمی شود که اجرای قانون بتواند از اتومبیل های متصل شده از راه دور غیر فعال شود. در دنیای غرب، این ممکن است همه شوک باشد. در چین، جایی که سانسور اینترنت و چیزهایی مانند تشخیص چهره فقط بخشی از زندگی روزمره است، کمتر از آن است.

با این حال، این سوال را مطرح می کند که آیا خودروسازان وسوسه فروش داده های کاربر به وضوح ارزشمند به شخص ثالث خواهد شد.

طی تحقیقاتی نیز مشخص شد که صاحبان خودروهای متصل، خودروهای بدون سرنشین نمیخرند. 

تحقیقات جدید توسط Solace نشان می دهد عدم علاقه به ماشین های بدون راننده حتی در کسانی که در حال حاضر از فن آوری های خودروهای  مرتبط  در وسایل نقلیه خود استفاده می کنند نیز وجود دارد. رانندگان خودروهای متصل اغلب به عنوان اولین متقاضیان در نظر گرفته می شوند، اما به نظر می رسد تولید کنندگان خودرو در زمان فروش وسایل نقلیه خود حتی برای کسانی که در لبه برش تکنولوژی هستند، سخت در اشتباهند.

بیش از نیمی از (۵۷٪) پاسخ دهندگان در تحقیقات Solace اظهار داشتند که خودروی خود ران را خریداری نخواهند کرد، حتی اگر قیمت مناسب باشند. تقریبا دو سوم (۶۲٪) معتقدند که فن آوری های مرتبط با خودرو موجود در وسایل نقلیه فعلی آنها را قادر می سازد تا ایمن تر شوند – چیزی که تحقیقات پشت سر گذاشته است. اکثر این اتومبیل ها ویژگی های کمکی یا نیمه مستقل را به جای قابلیت های خود رانندگی کامل ارائه می دهند. 

تقریبا نیمی از (۴۶ درصد) هزارههای ۱۸ تا ۲۵ ساله به ماشین خود اعتماد ندارند تا به طور اتوماتیک به شرایط رانندگی واکنش نشان دهند، در حالی که تنها یک سوم از رانندگان ۶۵ ساله یا بالاتر از آن احساس می کنند.