در کمتر از یک قرن، پزشکی از یک هنر به یک دانش تبدیل شده است. متود های استفاده شده در پزشکی به یک استاندارد تبدیل شده است. رویکرد علمی آن را آسان تر ساخته برای گفتن اینکه چه کرد و چه نکرد. یک روش استاندارد برای تحقیق، تست و گزارش بر روی نتایج توسعه یافته است.

تکنولوژی ثابت کرده است که در پزشکی مدرن یک محرک حیاتی محسوب میشود. تجهیزات پزشکی دقیقا کجاست؟  پیشروی در جهت بهبود تشخیص، بهبود مراقبت از بیمار و بهبود نتایج بیماران همچنان به جلو حرکت می کند و حالا اینترنت اشیا (IOT) سرعت بیشتری به آن میدهد. بسیاری از معجزات پزشکی مدرن با قرار دادن دستگاه های IoT در کنار و یا حتی در داخل بیماران انجام شده است. در اینجا نگاهی می اندازیم به چگونگی تاثیر IOT بر پیشرفت مراقبت های بهداشتی:


نگهداری رکورد ها: داده های پزشکی از پرونده های کاغذ کپی، اشعه ایکس در فیلم، EKG ها بر روی کاغذ و سایر اشکال سخت افزاری که برای بیماران غیرفعال به مدت هفت سال ذخیره می شدند و امکان داشت  هرگز دوباره به آن ها نگاه نکنند. اشعه ایکس، MRI ها، سی تی اسکن ها، EKG ها، سوابق بیمار و غیره، به صورت دیجیتالی برای بازیابی سریع و به طور اساسی برای کاهش ذخیره سازی فیزیکی آن ها.

اینترنت اشیا (IOT) نیز برای مواردی مانند کیوسک استفاده می شود که در آن بیماران می توانند داده ها را وارد کنند، در  مورد مسائل پزشکی تحقیق کنند و حتی برای قرارهای ملاقات، و در نهایت حذف کوهی از کاغذ که سیستم های قبلی برای ثبت استفاده میکردند.


مشاهده آنچه وجود دارد (بهتر از آنچه انسان انجام میدهد): بسیاری از دستگاه های IOT برای حرکت به سمت پزشکی دیجیتال درگیر هستند: عکس ها معمولا روی فیلم ذخیره نمیشوند، در عوض سنسور های داخل X-ray، اشعه ایکس را تشخیص میدهند و یک تصویر دیجیتال را تشکیل میدهند.این تصویر سپس بر روی اینترنت منتقل می شود و در آنجا می تواند توسط تکنسین ها یا پرسنل پزشکی مشاهده شود. در بسیاری از موارد، تصاویر قبل از اینکه پزشک آن ها را ببیند، تصاویر توسط هوش مصنوعی مورد بررسی قرار میگیرد و تشخیص مشکل، زودتر از حالت ممکنی که انسان میتواند صورت میگیرد.

فیلم اشعه ایکس همچنین می تواند توسط اسکنرهایی که تصویر را به یک فایل دیجیتال تبدیل می کنند، خوانده شود. این اسکنرهای اشعه ایکس دستگاه های IoT هستند که تصاویر دیجیتال اشعه ایکس را به سوابق بیماران وارد می کنند.


از دید اتاق عمل: IoT در پزشکی به مراتب فراتر از اشعه های اشعه X و سایر روش های تشخیصی می باشد. در حال حاضر پروژه ای برای کمک به تشخیص سرطان پوست است. این پروژه ترکیبی از دیدگاه رایانه ای است که توسط فناوری Movidius اینتل طراحی شده است که برای پردازش تصویر و کتابخانه ای از تصاویر طبیعی و غیر طبیعی پوست آموزش دیده است. همراه با AI، تصاویر را می توان به سرعت برای بیماری های بالقوه ارزیابی کرد.


IoT در پزشکی حتی به اتاق عمل گسترش یافته است. دستگاه های رباتیک در حال حاضر برای انواع عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. بینایی کامپیوتر می تواند تفاوت بین بافت های سالم و غیر طبیعی را تشخیص دهد و دست های ماهر جراح (در کنترل هایی که ربات را هدایت می کنند) می تواند بافت غیرطبیعی را حذف کند. در حالیکه عمل جراحی کاملا روبوتیک ممکن است در آینده سالها ادامه داشته باشد، بینایی کامپیوتری و اجزای AI همچنان بهبود می یابند، مهارت پزشکان در استفاده از تکنولوژی های جدید بیشتر می شود.


از داروهای روبات برای نظارت بر بیمار: IoT نیز به داروخانه ها گسترش می یابد. مقرراتی که توسط یک پزشک بر روی یک قرص یا دیگر دستگاه IoT دیجیتال نوشته شود، از طریق اینترنت به یک داروخانه که بخشی یا کاملا خودکار است ارسال شود. در حال حاضر، یک داروساز قبل از اینکه دارو را  به بیمار تحویل دهد ،این نسخه را بررسی خواهد کرد، اما احتمال دارد که بسیاری از مراحل مربوط به نوشتن، پر کردن و ارائه نسخه ها به طور فزاینده ای خودکار شوند، زیرا دستگاه های IoT انجام بسیاری از کارها را انجام می دهند. IOT نیز در نظارت بر بیمار در حال افزایش است. مانیتورهای قند خون جدید قادرند زمانی که به یک گوشی هوشمند متصل می شوند، میزان قند را به موقع انتقال دهند، و این باعث می شود که بیمار دیابتی بتواند به سرعت و به آسانی میزان قند خون را دریافت کند و حتی نتیجه را به یک پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مربوط به دیابت نشان دهند.

اینها تنها چند نمونه از کارایی های  IoT هستند که امروزه سلامت را بهبود می بخشند. اگرچه پزشکی از هنر به علم تبدیل شده است، IoT و بهبود مستمر در توانایی های پردازش، به سرعت “علم” امروز را از بین می برد. با این حال با بهبود مراقبت از بیمار، تشخیص و نتایج، در نهایت بهتر خواهد شد.