چه چیزی باعث میشود خانه هوشمند هوشمند شود؟ روزانه تعداد شرکت ها می خواهند جواب این سوال را بدانند زیاد است. براساس یک گزارش اخیر از تحقیقات بندرگاه Harbour Research، “بازار خانه های هوشمند در حال تحقق بخشیدن به اهداف چشمگیری است و حدود ۹۰۰ میلیون دستگاه هوشمند موجود در خانواده های امروز دنیا  وجود دارد”. در  سطوح ابتدایی ، یک خانه هوشمند است که دارای محصولات حساس فعال باشد که بخشی از اینترنت اشیا هستند (IoT)، و همچنین راهی برای استفاده از داده های IoT تولید شده توسط سنسورها داشته باشند. البته، در دنیای واقعی، کمی پیچیده تر از این تعریف به نظر میرسد. 

برای شروع، سه نوع سنسور وجود دارد: ۱- سنسورهای پایه بیشترین تعداد هستند. آنها توسط باتری شارژ میشوند و ارزان هستند، و معمولا یک عملکرد واحد مانند روشن / خاموش، و یا یک مقدار واحد، مانند درجه حرارت را اندازه گیری می کنند. ۲- سنسورهای پویا به طور کلی خروجی های چندگانه دارند و هوشمندتر از سنسورهای اولیه هستند. آنها هزینه بیشتری دارند و خانه های هوشمند ممکن است از یک یا چند سنسور پویا برای توابع مانند مدیریت انرژی یا آبیاری هوشمند استفاده کنند. ۳- سنسورهای هوشمند. آنها در چراغ ها، جغرافیایی ها و بسیاری از برنامه های مبتنی بر ویدئو مورد استفاده قرار می گیرند. سنسورهای هوشمند می دانند که چه کسی کاربر است، جایی که آنها در فضا و زمان هستند و آنچه که در اطراف آنها اتفاق می افتد. با استفاده از ترکیبی از انواع سنسورها اولین قدم برای ایجاد یک خانه هوشمند است. هوشمندی یک خانه هوشمند میزان قابل توجهی به سطح یکپارچگی داده بستگی دارد. هرچه ادغام بیشتر باشد، ارزش بیشتری برای ساکنین خانه، و احتمالا به دستگاه های متصل افزوده در خانه شان افزوده می شود و مزایای بیشتری برای تولید کنندگان خواهد داشت. هرچه پیچیدگی  افزایش یابد  به معنی افزایش فهم و هوش سنسور است . در  دستگاه  یکپارچه، یک دستگاه با یک برنامه صحبت میکند. شما می توانید کنترل از راه دور و نظارت بر آن را دریافت کنید، از جمله اطلاعیه های فشار و هشدار. اما ادغام شدن با سنسورها  سخت است و در این سطح خیلی هوشمندی خاصی وجود ندارد. ادغام دستگاه به دستگاه معمولا شامل سنسورها می شود. در این سطح، یک دستگاه فعال با سنسور می تواند به صورت خودکار در یک دستگاه حسگر دیگری فعال شود. در حال حاضر اکثر این تعاملات بین دستگاه های یک تولید کننده یا از یک دروازه است. در عین حال، سیستم های مجتمع، جایی است که خانه های هوشمند واقعا شکل می گیرند. سنسورهای مجتمع شده در سیستم، راه حل های متفاوتی را که از چندین سازنده IoT مانند کسانی که از آمازون الکسا، Apple HomeKit، یا Nest پشتیبانی می کنند، فعال می کنند.  سطح نهایی یکپارچگی باعث می شود سیستم های یادگیری هوشمند، که می تواند تطبیق الگو را اعمال کند (برای مثال، هر روز پدر از ساعت ۵ تا ۵:۳۰ بعد از ظهر به خانه می آید و تلویزیون را به ESPN روشن می کند) برای انجام اقدامات خودکار (زمانی که پدر وارد خانه می شود ، Geofence روی تلویزیون روشن می شود و آن را به کانال ESPN تنظیم می کند). سیستم های یادگیری هوشمند همچنین می توانند به ترجیحات کاربر فردی مانند پیش تنظیم تنظیمات مختلف به سازنده قهوه تحلیل و پاسخ دهند، به طوری که شما و همسرتان هر یک از قهوه را مانند آن که دوست دارید را بدون نیاز به تنظیم یا ارتباط با قهوه ساز دریافت کنید.

یادداشت پژوهشی دیگری نیز می گوید: “ما معتقدیم یکی از بزرگترین چالش هایی که برای تولیدکنندگان به دنبال ورود یا گسترش در بازار مسکن پیش می آید، کمبود مهارت و تخصص فنی مهندسین برای ایجاد محصولات خانه هوشمند است و چقدر در  توسعه بازار  کاهش می یابد.” به استثنای اینکه شما در حال حاضر تیم های مهندسین IoT تخصصی را در کارکنان خود دارید، با تجربه ای از تجربه های IoT در دنیای واقعی، بهترین راه برای به دست آوردن بیشترین ارزش از بازار خانه های هوشمند، شروع به استفاده از تکنولوژی پلتفرم IoT است.

مرجع: http://www.iottechnews.com