بازار دستگاه های پوشیدنی در شش سال گذشته به شدت افزایش یافته است، از امروز فقط ۷۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به حدود ۶ میلیارد دلار می رسد. پس از انتشار آن در سال گذشته، شبکه LTE-M و NB-IoT بالغ شده اند و بازارهای فزاینده ای بیشتر از IoT سلولی به عنوان تنها گزینه بلند مدت برای اتصال اکثریت وسیع برنامه های در حال ظهور استفاده می کنند. این احتمالا بیشتر در فضای پوشیدنی قابل مشاهده است که در آن سلول دارای مزیت قابل توجهی نسبت به راه حل های جایگزین است. نگاهی به زمینه های کلیدی می اندازیم:

 تحرک و ارتباطات در فضای باز: تحرک و ارتباطات در فضای باز الزامات مهم برای دستگاه های پوشیدنی، به ویژه برای ردیاب های GPS و مانیتورهای تناسب اندام است که انتظار می رود برای مدت طولانی در خارج از منزل باشد. Wi-Fi و بلوتوث به سادگی فاقد محدوده مورد نیاز هستند، در حالی که فن آوری های غیر سلولی LPWAN مانند LoRa و Sigfox برای پشتیبانی از تحرک ساخته نمی شوند. فقط IoT سلولی دامنه و پوشش لازم برای برنامه های کاربردی در فضای باز را فراهم می کند.

صدا: شبکه سلولی نیز امکان خدمات صوتی را فراهم می کند. توانایی پشتیبانی از Voice over LTE امکان استفاده از موارد اضافی مانند تماس های اضطراری از پوشیدنی هایی است که به همراه تلفن همراه نیاز ندارند. همراه با دیگر ویژگی های یکپارچه مانند موقعیت GPS امنیت بیشتری برای برنامه های کاربردی از جمله ردیاب های کودک و مانیتورهای علاقه مندان به ورزش بیابان فراهم می کند. 

هنگام انتخاب چیپست سلولی برای دستگاه پوشیدنی، باید ویژگی های کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

عمر باتری: اغلب نیازهای انرژی برای پوشیدنی ها در روزها یا ماهها اندازه گیری می شود، در مقایسه با ماه ها و سال های مورد نیاز سایر برنامه های IoT. با این وجود، توانایی چیپست های سلولی IoT برای ترکیب یکپارچه سازی بالا و پوشش با کاهش مصرف برق، کاربران را قادر می سازد تا بدون نیاز به شارژ دستگاه ها، مدت زمان بیشتری را صرف کنند. این امر بسیار حیاتی است، حتی صرفه جویی در وقت، برای افرادی که دوره های طولانی را در خارج از منزل می گذرانند و تجربه قابل توجهی را برای کاربر ایجاد می کنند.

اندازه: اندازه همیشه برای دستگاه های پوشیدنی متفاوت خواهد بود. این که آیا آنها ساعتهای هوشمند، مانیتورهای بهداشتی و یا هر نوع دیگر از پوشیدنی هستند، دستگاهها باید در حد امکان محتاطانه باشند بدون اینکه فایده ای بر عملکرد خود داشته باشند. در حالی که چیپست های Cat-4 و Cat-1 در کاهش اندازه پیشرفت کرده اند، نسل جدیدی از تراشه های LTE-M و NB-IoT است که کوچکترین اندازه ماژول ۱۰۰mm2 یا کمتر را فعال می کنند.

هزینه: با توجه به انتظارات میلیاردها دستگاه متصل در سال های آینده، ضروری است که آنها را با قیمت های رقابتی فروخته شود.

با توجه به اینکه دستگاه های پوشیدنی جهان تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۹۰ میلیون واحد را از سال ۲۰۱۸ تجاوز می کنند، فقط IoT سلولی قادر به پاسخگویی به خواسته های برنامه های کاربردی پوشیدنی فعلی و در حال ظهور است، در حالی که یک راه حل کارآمد و مقرون به صرفه را تضمین می کند. علاوه بر این، استفاده از چیپ ست های LTE-M / NB-IoT دوگانه، مزایای دیگری را برای توسعه دهندگان و مصرف کنندگان پوشیدنی فراهم می کند، که آنها را قادر می سازد تا دستگاه ها را در هر مکان جغرافیایی بدون در نظر گرفتن پوشش شبکه غالب پوشش دهند.

مرجع: https://www.iottechnews.com