صنعت بهداشت و درمان در سراسر جهان خود را به سیستم های هماهنگ، کاربر محور و کارآمد تر تبدیل می کنند. این تحولات دیجیتال مستلزم یکپارچگی پیشرفته، خدمات درمانی فراگیر و تعاملی است. دسترسی متمرکز به پرونده های بهداشتی و اطلاعات مربوط به بیمار به منظور مقابله با بیماران در مراقبت های بهداشتی خود به طور موثر  مهم است.


با این هدف، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش مهمی در بهبود سیستم های بهداشتی توزیع شده و دستیابی به کارایی دارد که خواسته های مختلف و مکرر به روز رسانی را برآورده می کند. اینترنت چیزها (IoT) متعهد است که صنعت سلامت را از طریق دستگاه های هوشمند متصل، سیستم ها و چیزهایی که توسط میلیاردها نفر از همه ی بخش های زندگی مورد استفاده قرار می گیرد، برای اهرم کردن داده ها و کمک به آنها در زمان بندی را فراهم کند.


IoT نشان دهنده تکامل تکنولوژی در بخش بهداشت و درمان است که باعث می شود موج جدیدی از خدمات در حال تغییر و بهبود زندگی در سراسر اقتصاد است. IoT دارای پتانسیل قابل ملاحظه ای برای آوردن مزایای اقتصادی و اجتماعی برای شهروندان، کاربران نهایی، دولت ها و شرکت های تجاری از طریق ارائه خدمات پیشرفته و بهبود یافته و شخصی سازی است. ایجاد مشاغل جدید و استفاده کارآمد از منابع کمیاب. IoT باعث می شود تا صنعت مراقبت های بهداشتی به اندازه ای که تاکنون امکان پذیر نبوده است، متصل شود.


با وجود پیشرفت ها، IoT در صنعت بهداشت و درمان راه را برای بسیاری از فرصت ها برای استفاده از چالش ها و چالش هایی که باید مورد توجه قرار گیرد. براساس پیش بینی بازار، IoT Healthcare Market تا سال ۲۰۲۰ با ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به ارزش ۱۵۸٫۰۷ میلیارد دلار، با ۵۰ میلیارد دستگاه متصل شده است. پیشرفت پیش بینی شده IoT در مراقبت های بهداشتی، توانایی پاسخ دادن به سرعت را دارد، در مقیاسی عمل می کند که بر کل جامعه یا شهر تاثیر می گذارد ملت مدل پیشرفته برای پیشگیری و سلامتی و توانایی نظارت و حمایت از فردی که از “محدودیتهای فیزیکی” آزاد است، به نحو کاملا روشی را که پزشکان با بیماران مقابله می کنند، تغییر می دهد.

نظارت بر بیمار از راه دور و Telewell:  ظهور Telemedicine اجازه می دهد تا بیماران را با استفاده از ارتباطات مخابراتی کاهش هزینه ها را کاهش داده و به حداقل رساندن احتقان در محل. نظارت بر بیمار از راه دور (RPM) همچنین سلامت تلفن همراه  را با تلفن هوشمند یا سنسور بدن هوشمند به بیمار اجازه می دهد تا یک آزمایش معمول را انجام دهد و داده های تست زمان واقعی را به متخصص بهداشت و درمان منتقل کند. با توجه به مشکلات روزافزون بیماری های مزمن آن در مناطق روستایی یا شهری، تکنولوژی دوربینی و RPM امکان دسترسی به مراقبت های بهداشتی از راه دور را فراهم می کند و به موقع عمل می کند.
روش نظارت از راه دور یک رویکرد کاملا جدید برای تشخیص است و مدیریت و نظارت بر وضعیت بیمار را به طور موثر تسهیل می کند. RPM با بیماران مبتلا به بیماری مزمن و سالمندان با مراقبت های پزشکی بالا مورد استفاده قرار می گیرد که به پزشکان امکان می دهد تا از شرایط پزشکی بیمار مراقبت کنند و در صورت نیاز به تدابیر سریع و بدون ترساندن از زمان، مداخله کنند. با توجه به برنامه ملی باند پهن که توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) طراحی شده است، استفاده از تکنولوژی RPM همراه با پرونده های الکترونیکی سلامت (EHR) می تواند ۷۰۰ میلیارد دلار در طول سال های ۱۵ تا ۲۰ سال صرفه جویی کند. “


سیستم های اطلاعات بهداشتی یا سیستم های ثبت الکترونیکی مراقبت های بهداشتی (EHR): تکامل IoT، تصویب متمرکز کردن پرونده های مراقبت های بهداشتی از طریق سیستم های نظارتی مختلف و دستگاه های پزشکی در سیستم های EHR که متصل به ارسال اطلاعات به پزشکان ، آزمایشگاه ها، پرستاران، پزشکان عمومی  و دیگر نهادهای مرتبط با بیمار.
با این حال، سیستم EHR به آرامی توسط همه افراد در صنعت مراقبت سلامت اتخاذ می شود. بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، پزشکان عمومی و دیگران سیستم EHR مستقل را که امروزه در دسترس نیستند، حفظ می کنند. سیستم های EHR موجود با در نظر گرفتن داده های IoT و در زمان واقعی طراحی نشده اند. آنها از بیمار محور، مقرون به صرفه، و از منظر متخصصان مراقبت های بهداشتی و پروسه های بیمارستان، بر اساس داده های ایستا طراحی شده اند.

این روش سنتی حفظ پرونده مراقبت های بهداشتی بیمار محدودیت قابل توجهی است زیرا تمام داده های مراقبت های بهداشتی از دستگاه های متصل به زمین در سیستم های EHR وجود ندارد. با این حال، تغییر به سوی سیستم سلامت در زمان واقعی برای امکان سنجی قابلیت های داده در زمان واقعی از دستگاه های متصل / پوشیدنی و در یک دیدگاه IoT وجود دارد. “بر اساس تحقیق توسط Mind Commerce، سیستم های بهداشت و درمان در زمان واقعی (RTHS) برای مراقبت های بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود زیرا تحلیل داده برای ارزیابی داده های ایستا و پویا برای تجزیه و تحلیل پیش بینی برای ارائه یک سیستم جامع یا پیشرفته مراقبت های بهداشتی استفاده می شود . من به شدت معتقد هستم که وزارت بهداشت در سطح جهانی باید در اداره سیستم های EHR مجوز دهد.

اینترنت چیزهایی را که سلامت پیشگیرانه را به خطر می اندازند: انتقال بهداشت و درمان به فن آوری های IoT برای پیشگیری از سلامت تاثیر قابل توجهی خواهد داشت که روش درمان مناسب برای بیماری های مزمن پیش بینی نشده و شرایط پزشکی را با استفاده از قابلیت تحلیل پیش بینی شده IoT برای مراقبت های پیشگیرانه ارائه می دهد. در عصر مدرن جمعیت تسریع شده، علاقه و نیاز رو به رشد صنعت سلامت برای ارائه یک فرم شخصی، مشارکتی و پیشگیرانه وجود دارد.
وزارت بهداشت در سنگاپور قصد دارد اطمینان حاصل کند که سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های مزمن از راه دور از طریق دستگاه های هوشمند متصل یا پوشیدنی کنترل می شود که به پیش بینی هرگونه وضعیت غیرمعمول پزشکی یا الگوی رفتاری در اطلاعات حیاتی بیمار کمک می کند. دستگاه بلافاصله اطلاعات زمان واقعی بیمار را به سرویس های مبتنی بر ابر ارسال می کند که به نوبه خود پرستار یا پزشک بیمار را برای اقدام فعال خود هشدار می دهد. مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه با استفاده از IoT به آرامی تصویب می شود و هنوز هم در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIMS): تحول دیجیتال فرایندهای سنتی و سیستم های مدیریت عملکرد بیمارستان ها را مختل کرده است. IoT جهان دیرپای پزشکی را متحول کرده است. این یک وظیفه دشوار برای نگهداری و کار خانه های بیمارستان و پرستاری چند تخصص است. سیستم HIMS تمام کارکرد بدون کاغذ را فعال می کند. این سیستم تمام اطلاعات مربوط به پزشکان، کارکنان، بیماران، جزئیات اداری و غیره را ادغام می کند. مزایای قابل توجه IoT برای HIMS کاهش هزینه های عملیاتی، بهبود یا کیفیت نتایج درمان از طریق زیرساخت های مجازی و دسترسی به اطلاعات در زمان واقعی برای ساخت تصمیمات آگاهانه، بهبود مدیریت بیماری از طریق RPM، کاهش خطاها، مدیریت پیشرفته مواد مخدر و پیشرفت تجربه بیمار. بنابراین بیمارستان ها را قادر می سازد تا کارآیی داشته و با تقاضای جمعیت رو به افزایشی این دنیا با شرایط مختلف بیماری مزمن مواجه شوند.

مرجع : https://theiotmagazine.com