ساختمان هوشمند چیست؟
ساختمان هوشمند سازمانی است که از فرایندهای خودکار استفاده می کند تا به طور خودکار کنترل عملیات ساختمان از قبیل گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع، روشنایی، امنیت و دیگر سیستم ها را کنترل کند. ساختمان هوشمند با استفاده از سنسورها، سنسورها و میکروچیپ ها، برای جمع آوری داده ها و مدیریت آنها با توجه به عملکرد و خدمات کسب و کار. این زیرساخت کمک می کند تا صاحبان، اپراتورها و مدیران تسهیلات، قابلیت اطمینان و کارایی را افزایش دهند، که باعث کاهش استفاده از انرژی، بهینه سازی نحوه استفاده از فضا و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ساختمان ها می شود.

یک ساختمان هوشمند ساختمانی است که در بر دارنده محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیلهٔ یکپارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سامانه‌ها، ساختار، سرویس‌ها، مدیریت و رابطه میان آن‌ها است. به عبارت دیگر ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی ان به واسطه‌ای یکپارچه و ایجاد منطقی سازگار با محیط در تعامل با یکدیگرند. از سوی دیگر، مدیریت انرژی (EMS) می‌تواند در حدود ۱۰٪ تا ۳۰٪ کاهش هزینه و قیمت در پی‌داشته باشد. بازار جهانی خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند در چهار گروه بازار محصولات، بازار کاربر نهایی، بازار فناوری و بازار اپلیکیشن جا می‌گیرد.

ساختمان هایی که “متصل” نیستند همان ساختمان هایی است که دهها سال پیش آنها بود. آنها ملزومات لازم را ارائه می دهند: پناهگاه، کنترل دما و ایمنی در همان سطح کارایی برای سال ها. اما ساختمان های جدیدتر یا سازه های قدیمی تر که به ساختمان های هوشمند تبدیل شده اند، به طور مداوم تغییر می کنند. آنها موجودات زنده هستند که به یک شبکه با نرم افزار هوشمند و سازگار متصل هستند.

در ساختمان بنیادی، ساختمان های هوشمند، باعث می شود که ساکنان با نورپردازی، راحتی حرارتی، کیفیت هوا، امنیت فیزیکی، بهداشت و همچنین هزینه های کمتر و تاثیر زیست محیطی نسبت به ساختمان هایی که متصل نیستند، کارآیی بیشتری داشته باشند.

ساختمان های اداری هوشمند، امکانات بهداشتی، بیمارستان ها، امکانات آموزشی، استادیوم ها و بسیاری از انواع دیگر ساختمان های هوشمند در سراسر جهان وجود دارد. محققان  معتقدند که بازار تکنولوژی ساختمان هوشمند، درآمد جهانی را با ۸٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ تولید خواهد کرد که از ۴٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش خواهد یافت و رشد سالیانه آن ۱۵٫۹ درصد در طول دوره پیش بینی شده است.

ایجاد یک ساختمان هوشمند
ایجاد یک ساختمان هوشمند یا ساختن یک ساختمان هوشمند با اتصال سیستم های اصلی مانند نور، متر برق، متر آب، پمپ ها، گرمایش، آلارم آتش و کارخانه های خنک کننده با سنسورها و سیستم های کنترل، آغاز می شود. در مرحله پیشرفته تر، حتی آسانسور، سیستم های دسترسی و سایه می تواند بخشی از سیستم باشد.

هیچ مجموعه ای از استانداردها وجود ندارد که ساختار هوشمندانه ای را تشکیل می دهد، اما این که همه آنها مشترک هستند ادغام است. بسیاری از ساختمان های جدید دارای تکنولوژی “هوشمند” هستند و به یک شبکه قدرتمند هوشمند متصل شده و پاسخ می دهند.

شما حتی نیازی به دفاتر و یا ایجاد یک ساختمان جدید برای کار در یک ساختمان هوشمند ندارید. سیستم های اتوماسیون ساختمان مانند شرکت های Honeywell یا Johnson Control وجود دارند، بنابراین صاحبان اموال می توانند از قدرت موجود در سازه های قدیمی استفاده کنند.

– مزایای سیستم های هوشمند به طور کلی :

* بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
* تامین آسایش و رفاه
* کنترل امنیت و ایمنی
* کاهش هزینه ها
* کنترل ساختمان از هر جای دنیا
* کم کردن استهلاک وسایل مصرفی
* افزایش ضریب تجملات
* قابلیت اطلاع رسانی 


ایجاد و تبدیل یک ساختمان به یک ساختمان هوشمند برای صاحب و سازمانهایی که در داخل کار می کنند مفید است. این مزایای از بین بردن انرژی تا افزایش بهره وری تا پایداری متغیر است. استراتژی های ساختاری هوشمند می تواند هزینه های انرژی را کاهش دهد، بهره وری کارکنان امکانات را افزایش دهد، عملیات ساختمانی را بهبود بخشد، تلاش های پایدار را پشتیبانی کند و تصمیم گیری در سراسر سازمان افزایش یابد.

یک مثال از بهره وری انرژی استفاده از شروع / توقف بهینه است، که اجازه می دهد تا سیستم اتوماسیون ساختمان یاد بگیرد که آن را باید سیستم تهویه مطبوع آنلاین را برای یک منطقه خاص در ساختمان آورده است. یکی دیگر از ویژگی های بارهای الکتریکی است که به دسته بندی های از اهمیت حیاتی به اولویت بالا به غیر ضروری طبقه بندی می شوند.

– مهارت های مورد استفاده به منظور ایجاد و اجرای سیستم های هوشمند :

* برنامه نویسی
* ساختمان داده ها
* مهارت های ریاضی و فیزیک ، آمار و احتمالات
* هوش مصنوعی
* یادگیری ماشین
* روش های عددی
* الگوشناسی
* روانشناسی
* لینوکس

و به طور کلی میتوان به دو دسته  ۱ – اتوماسیون ساختمان ۲ – اتوماسیون خانه یا محل کار تقسیم بندی کرد. 

کاهش هزینه زندگی 

در طراحی سامانه با توجه به اختیاراتی که وجود دارد، ابتدا باید به ارزیابی هزینه‌های جاری پرداخت. در این مورد باید به بازدهی مصرف انرژی و صرفه جویی ان توجه داشت. محل و جهت ساختمان، ثبات دما، تأثیر باد، اب و هوا، روشنایی و تهویهٔ طبیعی اهمیت زیادی دارند. در ساختمان‌هایی که مصرف بالای انرژی دارند باید حتماً یک آنالیز بر روی هزینهٔ دوره‌ای زندگی انجام شود و بر این اساس به طراحی اصولی پرداخت که در واقع تأثیر مستقیم بر هزینه‌ها دارند.