تکنولوژی خانه هوشمند  با استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت از چیزهایی (IoT) برای خودکار سازی و نظارت بر سیستم های داخلی  آن را برای تجزیه و تحلیل خودکار نظارت و گزارش تکنولوژی استفاده میکند. این فن آوری در ابتدا توسط IBM توسعه یافت. نخستین محصولات تکنولوژی خانه هوشند معاصر در بین سال های ۱۹۹۸ تا اوایل سال ۲۰۰۰ برای مصرف کنندگان در دسترس قرار گرفت.  تکنولوژی خانه هوشمند اجازه می دهد تا کاربران کنترل و نظارت بر دستگاه های خانگی متصل خود را از برنامه های خانه هوشمند، گوشی های هوشمند، و یا دیگر دستگاه های شبکه را داشته باشند. کاربران می توانند از راه دور سیستم های متصل به خانه را کنترل کنند که آیا آنها در خانه یا دور هستند. این باعث می شود که انرژی و مصرف برق بیشتری داشته باشید و مطمئن شوید که خانه شما امن است. فناوری خانه هوشمند با افزایش جاذبه افراد با نیازهای خاص، به ویژه افراد مسن، به بهبود سلامتی و رفاه می پردازد.  در حال حاضر فن آوری خانه هوشمند برای ایجاد شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. یک شهر هوشمند شبیه به یک خانه هوشمند است که در آن سیستم ها برای کنترل بیشتر شهرها و صرفه جویی در هزینه ها کنترل می شوند.

از تکنولوژی خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم های بلندگو بی سیم
ترموستات
سیستم های امنیتی خانگی و نظارت
روبات داخلی
آشکارسازهای دود / CO
روشنایی
مانیتور مصرف انرژی خانگی
قفل های در
یخچال ها
ماشین لباسشویی
آشکارسازهای آب

(در پست های آتی، به طور جامع به بررسی هر یک از موارد بالا میپردازیم.)

از جوانب مثبت هوشمندسازی منازل هم میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

صرفه جویی در انرژی
سیستم های اتوماسیون خانگی به طور خاص در عرصه بهره وری انرژی اثبات شده اند. ترموستات خودکار به شما اجازه می دهد تا درجه حرارت پیش برنامه را بر اساس زمان روز و روز هفته تنظیم کنید. و برخی حتی با رفتارهای شما، یادگیری و سازگاری با ترجیحات درجه حرارت خود را بدون در نظر گرفتن یک برنامه پیش انتخاب شده خود تنظیم می کنند. اتوماسیون سنتی یا مبتنی بر رفتار نیز می تواند به تقریبا هر وسیله ای که می تواند از راه دور کنترل شود، از سیستم های بارانی تا سازندگان قهوه استفاده شود.

صرفه جویی در انرژی در نهایت به نوع دستگاه انتخابی شما و قابلیت های اتوماسیون آن بستگی دارد. اما به طور متوسط، تولید کنندگان محصول تخمین می زنند که این سیستم ها می توانند به مصرف کنندگان کمک کنند تا از ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی در هزینه های گرمایش و خنک کننده صرفه جویی کنند.

راحتی
در جامعهی سریع و پیشرفته امروز، کمتر شما باید نگران باشید، بهتر است. درست؟ راحتی یکی دیگر از فروش های اصلی دستگاه های اتوماسیون خانگی است که عملا از بین بردن ناخوشایند کوچک مانند خاموش کردن چراغ ها قبل از رفتن به رختخواب یا تنظیم ترموستات هنگام بیدار شدن از خواب صبح است.

بسیاری از سیستم ها با قابلیت های داشبورد راه دور می آیند، بنابراین فراموش کردن خاموش کردن قهوه قهوه قبل از اینکه دیگر نیازی به سفر به خانه نباشد. نگران نباشید، داشبورد را بر روی یک دستگاه هوشمند یا رایانه بکشید و ظرف چند ثانیه، ظرفیت قهوه را خاموش کنید.

امنیت
نظارت از راه دور می تواند ذهن شما را به راحتی در حالی که شما دور از خانه قرار داده است. با داشبورد راه دور، چراغ ها و لامپ ها می توانند روشن و خاموش شوند و پرده های اتوماتیک را می توان بالا و پایین آورد. این قابلیت ها – همراه با سیستم های امنیتی خودکار – می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به نفوذ کمک کند: بلافاصله به شما اطلاع داده خواهد شد اگر چیزی اتفاق بیفتد.

همچنین از پیچیدگی های آن نکات زیر وجود دارد: 

نصب
بسته به پیچیدگی سیستم، نصب یک دستگاه اتوماسیون خانگی می تواند بار قابل توجهی بر صاحب خانه باشد. اگر شما یک پیمانکار خارجی را استخدام کنید یا وقت خود را صرف هزینه آن می کنید، اگر می خواهید خودتان آن را انجام دهید، می توانید آن را هزینه کنید.

تکنولوژی پیچیده
اتوماسیون همه چیز در زندگی ممکن است بسیار جذاب باشد، اما گاهی اوقات یک تلنگر خوب قدیمی از سوئیچ بسیار ساده تر از رسیدن به تلفن هوشمند شما است تا روشن و خاموش شود. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کدام سیستم برای شما مناسب است، فکر کنید تا چه اندازه شما واقعا میخواهید اتوماسیون خانگی را در خانه خود بگذارید.

سازگاری سیستم
کنترل تمام جنبه های اتوماسیون خانگی از یک پلت فرم متمرکز مهم است، اما نه همه سیستم ها سازگار با یکدیگر هستند. برای مثال سیستم امنیتی شما ممکن است نیاز به ورود به یک مکان برای مدیریت تنظیمات داشته باشد، در حالی که ترموستات هوشمند شما ممکن است شما را مجبور به ورود به سیستم دیگری برای روشن و خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع کنید. برای راحتی راحتی اتوماسیون خانگی، ممکن است نیاز به سرمایه گذاری در تکنولوژی متمرکز پلتفرم برای کنترل همه سیستم ها و دستگاه ها از یک مکان داشته باشید.

هزینه
با وجودی که قیمت سیستم های اتوماسیون خانگی در سال های اخیر بسیار ارزان تر شده است، هزینه خرید و نصب یک دستگاه هنوز هم می تواند افزوده شود. گزارش های مصرف کننده طیف گسترده ای از اطلاعات و بینش – از جمله هزینه – را در بهترین سیستم های اتوماسیون خانگی در بازار ارائه می دهد.

تاریخچه خانه هوشمند

 دستگاه های هوشمند برای مدت طولانی شامل برخی از انواع محاسبات قدرت برای کاهش کار دستی است. ایده کاهش کار با استفاده از ماشین ها، بیش از صد سال پیش، بخشی از آگاهی آمریکایی بوده است، خیلی قبل از اینکه تکنولوژی موجود باشد تا هر یک از دستگاه هایی که امروز به اینترنت وارد می شوند، اجرا شود. فکر کنید که ماشین لباسشویی معمولی است که با فشار دادن یک دکمه، به صورت اتوماتیک خیس می کند، پاک می کند و آب را از یک بار از لباس برمی دارد.

این ایده یک خانه که می تواند کار را برای ساکنانش به حداقل برساند، در ابتدای قرن بیستم به خانهداران آمریکایی فروخته شد. این در قالب اولین جارو برقی جهان در سال ۱۹۰۱ به همراه ماشین لباسشویی الکتریکی در سال ۱۹۰۴ به وجود آمد. در دهه های بعد، خشک کن لباس، آهن لباس، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، دفع زباله و سایر وسایل مورد استفاده قرار می گرفت. زمان صرفه جویی شده توسط این دستگاه های اتوماتیک نمیتواند در مقایسه با انجام این وظایف به صورت دستی کاهش یافته باشد، اگرچه امروزه ما امروزه تصور میکنیم که بدون نیاز به امکانات زیبایی مدرن، تصور کنیم.

این ایده یک خانه که می تواند کار را برای ساکنانش به حداقل برساند، در ابتدای قرن بیستم به خانهداران آمریکایی فروخته شد. این در قالب اولین جارو برقی جهان در سال ۱۹۰۱ به همراه ماشین لباسشویی الکتریکی در سال ۱۹۰۴ به وجود آمد. در دهه های بعد، خشک کن لباس، آهن لباس، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، دفع زباله و سایر وسایل مورد استفاده قرار می گرفت. زمان صرفه جویی شده توسط این دستگاه های اتوماتیک نمیتواند در مقایسه با انجام این وظایف به صورت دستی کاهش یافته باشد، اگرچه امروزه ما امروزه تصور میکنیم که بدون نیاز به امکانات زیبایی مدرن، تصور کنیم.

اولین نمونه ای که می توانم از دیدگاه علمی تخیلی خانه هوشمند پیدا کنم عبارت بود از «ایستگاه ماشین»، که در سال ۱۹۰۹ منتشر شده است. فورستر بشریت را به عنوان یک مسابقه زیرزمینی زندگی می کند که به یک ماشین برای برآورده ساختن تمام نیازهای بدن و روح خود بستگی دارد . این داستان پیش بینی هایی مانند پیام های فوری و کنفرانس های ویدئویی را پیش بینی کرد. در سال ۱۹۴۸، کتاب جورج اورول، ۱۹۸۴، هر خانه را با یک تلسکوپ متصل و یک دستگاه صوتی کنترل شده به نام “سخن گفتن” معرفی کرد که امروز ما به عنوان یک دستیار صوتی فکر می کنیم.

جالب توجه است، دیگر صنایع وجود دارد که در حال حاضر مختل شده اند و بیش از ۱۰۰ سال هم از آگاهی جمعی برخوردار بوده اند. اولین نسخه خام ماشین الکتریکی توسط رابرت اندرسون در سال ۱۸۳۲ اختراع شد. تا سال ۱۹۰۰، تقریبا یک سوم از تمام خودروهای برقی، با برق بودند. مشکل ماشین های الکتریکی که در اوایل دهه ۱۹۰۰ مورد استفاده قرار گرفت سرعت و فاصله آنها بود. آنها با سرعت ۲۰ مایل در ساعت بسیار آهسته بودند و می توانستند فاصله بسیار کوتاهی از ۳۰ تا ۴۰ مایل را پیش از بارگیری مجدد باتری ها طی کنند. اولین نسخه از وسیله نقلیه الکتریکی با معرفی مدل مقدماتی هنری فورد در سال ۱۹۰۸ و هزینه نسبتا ارزان بنزین به علت تخلیه نفت خام تگزاس محکوم شد. تا سال ۱۹۳۵، ماشین الکتریکی ناپدید شد. این خودرو تا سال ۱۹۹۷ دوباره ظاهر نمی شود، زمانی که تویوتا Prius را که نخستین خودروی هیبریدی تولید شده در جهان است، منتشر کرد. تا سال ۲۰۰۸، Tesla شروع به تولید وسایل نقلیه لوکس الکتریکی کرد که می توانستند تا ۲۴۵ مایل با یک بار سفر کنند.

تاریخ خانه های هوشمند، شروع های اشتباه مشابهی داشته است. امروزه از رایانه های خانگی به عنوان مفید برای گشت و گذار در وب یا نوشتن اسناد و ایجاد صفحات گسترده استفاده می کنیم. اما در سال ۱۹۶۶، اولین کامپیوتر خانگی، ECHO IV توسط مهندس وستینگهاوس در زمان خود با اجازه کارفرمای خود ساخته شد. ECHO IV به منظور انجام وظایف مانند محاسبه لیست خرید، کنترل دمای خانه شما و یا روشن کردن یا غیرفعال کردن لوازم خانگی طراحی شده است. ECHO IV هرگز به صورت تجاری عرضه نمی شود. با گذشت چند دهه، وعده تکنولوژی در خانه به نظر می رسید که به حرکت آهسته می رسد، حتی در حالی که آگاهی عموم وجود داشت که این منطقه با پتانسیل بسیار زیاد بود. در سال ۱۹۸۴، انجمن ملی Homebuilders اصطلاح “خانه هوشمند” را به عنوان یک گروه طاقت فرسا معرفی کرد که از راه حل های تکنولوژیکی در فرایند ساخت خانه ها حمایت می کرد.

مراجع:https://www.forbes.com و https://www.mythinkenergy.com/pros-cons-home-automation و